هوش‌یار۲۴ | هوش مصنوعی فارسی

o1

رونمایی از مدل OpenAI O1

فهرست مطالب

کمپانی OpenAI یک سری جدید از مدل‌های استدلال برای حل مشکلات سخت را معرفی کرد که شامل مدل‌های o1-preview و o1-mini می‌شود و نشان داد که چگونه مدل جدید در تمام آزمونها از انسان‌ها پیشی می‌گیرد و سطح هوش خود را در سطح PhD مقایسه می‌کند.

openAI o1

آشنایی با OpenAI o1

مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) مانند GPT-4o در پیش‌بینی کلمه یا توالی کلمات بعدی در یک زمینه مشخص بسیار عالی هستند و این امر به آن‌ها امکان شناسایی الگوها و روابط بین کلمات و عبارات را می‌دهد و در نهایت پاسخ‌های مرتبط و هم‌راستا با زمینه را برای انواع ورودی‌ها تولید می‌کند. این ویژگی‌ها، آن‌ها را به ابزارهای ایدئالی برای کاربردهای کدنویسی مانند کامل‌سازی کد، تولید کد، مستندسازی و موارد مشابه تبدیل می‌کند. اما نقطه ضعف استفاده از LLMها برای اهداف کدنویسی این است که آن‌ها در درک، منطق و استدلال مشکل دارند. این وضعیت از امروز تغییر می‌کند.

OpenAI o1، همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، قابلیت‌های استدلالی بهبود یافته‌ای ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد مسائل پیچیده‌تری را حل کنید، کدهای دقیق‌تر و کارآمدتری تولید کنید، و درک عمیق‌تری از کد خود پیدا کنید.

قابلیت های OpenAI o1

OpenAI o1 یک خانواده پیشرفته از مدل‌ها است که برای انجام وظایف پیچیده متنی طراحی شده و در مسائل مرتبط با ریاضی و کدنویسی عملکرد بسیار خوبی دارد. OpenAI o1 به طور قابل توجهی در اکثر وظایف متمرکز بر استدلال، از GPT-4o بهتر عمل می‌کند. در ارزیابی Codeforces، مدل GPT-4o نمره دقت ۱۱ را کسب کرد، در حالی که OpenAI o1 نمره ۸۹ را به دست آورد.

OpenAI o1 به مشکل درک و استدلال درباره پرامپت‌ها می‌پردازد و تنها به پیش‌بینی توالی کلمات بعدی بسنده نمی‌کند. به عنوان مثال، GPT-4o و Claude 3.5 Sonnet در شمارش تعداد دفعاتی که حرف r در کلمه “strawberry” وجود دارد، مشکل دارند. دلیل این موضوع این است که LLMها فاقد مکانیزم‌های دقیق برای این کار هستند اما مدل o1-preview بدون مشکل این کار را انجام می‌دهد.

openai-o1

آشنایی با OpenAI o1-mini

سری o1 در تولید و رفع اشکال کدهای پیچیده بسیار خوب عمل می‌کند. برای ارائه یک راه‌حل کارآمدتر برای توسعه‌دهندگان، همچنین OpenAI o1-mini هم منتشر شده است؛ یک مدل استدلالی سریع‌تر و ارزان‌تر که به‌ویژه در کدنویسی بسیار مؤثر است. به‌عنوان یک مدل کوچکتر، o1-mini در مقایسه با o1-preview، ۸۰% ارزان‌تر بوده و آن را به یک مدل قوی و مقرون به صرفه برای برنامه‌هایی که به استدلال نیاز دارند بدون نیاز به دانش گسترده جهانی تبدیل می‌کند.

آشنایی با OpenAI o1-preview

سری o1-preview به گونه‌ای طراحی شده است که قبل از پاسخ دادن به طور عمیق‌تر و طولانی‌تر فکر کند. این ویژگی آن را به طور اساسی از هر مدل قبلی متمایز می‌کند. در واقع، این امر آن را قادرتر از قبل به استدلال درباره وظایف پیچیده می‌سازد. اولین مدل در این سری در ChatGPT و API OpenAI در دسترس است. در حالی که این یک پیش‌نمایش است و OpenAI برنامه‌ دارد که به‌روزرسانی و توسعه منظم انجام دهد، آنچه اکنون موجود است از نظر قابلیت‌ها بسیار قوی است.

در مقایسه با مدل‌های قبلی، o1-preview به طور متفاوتی فکر می‌کند. این مدل یک روند بسیار انسانی را به تصویر می‌کشد – یعنی زمان می‌برد و فرآیند تفکر خود را بهبود می‌بخشد، استراتژی‌های مختلفی را امتحان می‌کند و می‌شناسد که کجا اشتباه کرده است. این موضوع تا حدی شبیه داشتن یک سیستم هوش مصنوعی است که فکر می‌کند اما همچنین بیشتر می‌آموزد که چگونه فکر کند.

جمع بندی

این تنها آغاز سری o1 است و ویژگی‌های زیادی در انتظار ساخت هستند. از جمله کراول کردن و بارگذاری فایل و تصویر. و باید بدانید که توسعه‌ها بدون وقفه ادامه دارد. بنابراین می‌توانیم در آینده انتظار چیزهای بزرگی از هوش مصنوعی OpenAI o1 داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا