هوش‌یار۲۴ | هوش مصنوعی فارسی

پرامپت نویسی

پرامپت نویسی چیست ؟ | چگونه با هوش مصنوعی حرف بزنیم؟

فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی پرامپت نویسی می‌پردازیم. در ابتدا بهتر است بگوییم که چت جی پی تی چیست ؟ چت جی پی تی  یک چت بات یا ربات هوش مصنوعی است که از طریق گفتگوی متنی، با شما ارتباط برقرار می‌کند. این ابزار هوش مصنوعی با استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند کلمات مناسب را حدس زده و جمله‌هایی منطقی و درست خلق کند که شما را به جواب مورد نظرتان می‌رسانند. پرامپت نویسی مجموعه دستورالعمل هایی است که به یک مدل زبانی داده می‌شود که در ادامه به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم.

یکی از بهترین روشهای دسترسی به چت جی پی تی فارسی ، استفاده از پلتفرم هوش یار۲۴ می‌باشد. در این پلتفرم می‌توانید بدون محدودیت از هوش مصنوعی فارسی استفاده کنید.

چگونه با هوش مصنوعی حرف بزنیم؟

برای صحبت کردن با ChatGPT، می‌توانید به صورت زیر عمل کنید تا تعامل موثرتری داشته باشید:

  1. واضح و مشخص بودن:
    • سوالات یا درخواست‌های خود را به وضوح بیان کنید. اگر لازم است، زمینه و جزئیات بیشتری ارائه دهید.
  2. استفاده از دستور زبان و علائم نگارشی مناسب:
    • جملات کامل و صحیح بنویسید تا ابهامی پیش نیاید. به عبارت دیگر از علائم نگارشی استفاده کنید تا متن شما بهتر درک شود.
  3. سوالات مستقیم بپرسید:
    • سوالات مستقیم و مشخص منجر به پاسخ‌های دقیق‌تر می‌شوند.
  4. تقسیم درخواست‌های پیچیده:
    • اگر درخواست پیچیده‌ای دارید، آن را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید. مثلاً به جای “چگونه مقاله تحقیقاتی بنویسم؟” بپرسید “مراحل نوشتن مقاله تحقیقاتی چیست؟” و سپس سوالات خاص‌تری درباره هر مرحله بپرسید.
  5. ارائه بازخورد:
    • اگر پاسخ مفید است یا نیاز به بهبود دارد، به مدل بگویید. به طور مثال بگویید “این مفید بود، اما می‌توانید جزئیات بیشتری درباره نقطه دوم ارائه دهید؟”
  6. استفاده از کلمات کلیدی:
    • از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود استفاده کنید تا پاسخ‌های مرتبط‌تری دریافت کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید به بهترین شکل ممکن با ChatGPT ارتباط برقرار کنید و پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی چیست ؟

پرامپت نویسی چیست؟

پرامپت نویسی به فرآیند تهیه و تنظیم دستورالعمل‌ها یا سوالاتی گفته می‌شود که به یک مدل زبان مانند ChatGPT ارائه می‌شود تا پاسخ‌های مشخص و مفید تولید کند. این فرآیند شامل ارائه یک متن یا سوال واضح و دقیق به مدل است تا مدل بتواند اطلاعات مرتبط و مناسبی را تولید کند.

به زبان ساده‌تر پرامپت نویسی به این معنی است که چگونه بشر بتواند با هوش مصنوعی صحبت کند. به‌طور خلاصه، پرامپت در حوزه هوش مصنوعی، به فرایند ورود و ارسال جزئیات درخواست به هوش مصنوعی گفته می‌شود تا هوش مصنوعی دریافت‌کننده‌ی پرامپت براساس جزئیاتی که در آن مشخص شده است، خروجی را تحویل دهد.

پرامپت می‌تواند کلمه، عبارت، جمله یا حتی یک تصویر باشد. پرامپت نویسی به منظور دریافت بهترین خروجی اشاره دارد. از تولید محتوای جدید تا بهینه‌سازی محتوا مانند خلاصه‌ کردن متن یا ویرایش خودکار ویدیو و تصاویر، همچنین تکنیکی برای تاثیرگذاری بر سبک و نوع محتوا خروجی است.

به عبارت دیگر راهی جهت کنترل خروجی به شکل تولید محتوایی خاص مورد نظر. به طور مثال می‌خواهیم تصویری داشته باشیم به طوری که با یک هنرمند و متخصص صحبت می‌کنیم و آنچه را که می‌خواهیم با بهترین کلمات و حتی طرح اولیه برای او شرح می دهیم تا منجر به دریافت بهترین و مرتبط‌ترین خروجی یعنی همان تصویر مد نظر ما شود.

پرامپت نویسی

نکات مهم در پرامپت نویسی

یک پرامپت کامل را به‌طور کلی می‌توان به چند بخش اساسی تقسیم کرد که شامل هدف (Task)، دستورالعمل (Instructions)، زمینه و مفاد (Context)، تنظیمات و پارامترها (Parameters and Settings) و در آخر ورودی (Input) می‌شود.

هدف و تکلیف (Task):

به اصلی‌ترین پردازش و فرایندی که هوش مصنوعی برای انجام آن توسعه داده شده، گفته می شود. درواقع، هسته و هدف اصلی درخواست را Task می‌گویند که می‌تواند پاسخ به پرسش، تولید محتوای خلاقانه یا تولید عکس با هوش مصنوعی و… باشد.

دستورالعمل (Instructions):

پس‌ از مشخص‌کردن هدف، لازم است به سیستم هوش مصنوعی دستورالعمل دقیق خود را اعلام کنید تا از آن طریق شما را به هدف برساند. دستورالعمل می‌تواند ساده یا پیچیده باشد یا حتی کل تعاملات را پوشش دهد، تمام خواص و صفات خروجی و البته فرمت آن را نیز در خود داشته باشد و گام‌های متعددی را در بر بگیرد. دستورالعمل نقشه راهی برای مدل هوش مصنوعی ترسیم می‌کند تا مطابق آن شما را به هدف تان برساند. برای مثال، اگر تکلیف (Task) را نوشتن شعر درنظر بگیریم، دستورالعمل شامل تعداد ابیات و نوع قافیه‌بندی می‌شود.

زمینه (Context):

شامل اطلاعات پس‌زمینه یا موقعیتی می‌شود که هدف را در بر می‌گیرد. درواقع، جزئیات بیشتری درباره تسک به مدل هوش مصنوعی ارائه می‌کند. لزوماً نیاز به نوشتن متن توصیفی نیست و می‌توانید این اطلاعات را در قالب تصویر دراختیار هوش مصنوعی قرار دهید.

تنظیمات و پارامترها (Parameters and Settings):

منظور عناصر و متغیرهای خاصی است که می‌توان به پرامپت افزود یا از پیش برای هوش مصنوعی شرح داد. وظیفه این متغیرها و عناصر جزئی مستقیماً بر خروجی اثر خواهند داشت و شامل مواردی می‌شوند که نمی‌توان با زبان ساده درون پرامپت قرار داد. پارامترها و تنظیمات در هر هوش مصنوعی می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد؛ بنابراین، باید ابتدا با آزمون و خطا و تکرار دستورات مختلف ابعاد پارارمترها را محک بزنید تا مطابق توانایی مدل زبانی هوش مصنوعی از آن‌ها بهره‌مند شوید.

ورودی (Input):

این بخش از پرامپت به‌ویژه زمانی مهم است که موضوع خاصی برای تغییر و تبدیل وجود داشته باشد. شاید تسک مدنظر شما نیاز به ورودی داشته باشد و شاید نیازی به آن نباشد. برای مثال، ورودی می‌تواند یک تصویر باشد که نیاز به ادیت دارد.

Prompts هوش مصنوعی چگونه کار می‌کنند؟

پرامپت نویسی هوش مصنوعی باید بسیار خاص باشند و شامل تمام عناصر ضروری مورد نیاز برای ایجاد یک پاسخ بهینه باشند.

مهندسی پرامپت هوش مصنوعی به شدت به پردازش زبان طبیعی (NLP) بستگی دارد. این فناوری به ابزار کمک می‌کند تا پرسش‌هایی را که به سبک مکالمه نوشته شده‌اند، تفسیر کند تا پاسخ‌های مرتبط را تولید کند. الگوریتم های NLP تمام نقاط داده را در یک پرس و جو اسکن می‌کنند، زیرا یادگیری ماشین و سایر وظایف هوش مصنوعی به‌صورت پشت سر هم کار می‌کنند تا خروجی مربوطه را تولید کنند. این فرآیند شامل سه مرحله است:

مرحله ۱: پرسیدن سوال (query)

پرامپت نویسی هوش مصنوعی توسط درک زبان طبیعی (NLU) آنالیز می‌شود که یکی از وظایف فرعی NLP است. این فناوری به ابزار کمک می‌کند تا زمینه پرس و جو را شناسایی کند تا سایر وظایف هوش مصنوعی و ML بتوانند اقدامات لازم را برای ایجاد پاسخ مناسب انجام دهند.

مرحله ۲: پردازش پرس و جو

مدل هوش مصنوعی داده‌های موجود را برای جستجوی اطلاعات مرتبط با استفاده از وظایف فرعی مانند تشخیص نهاد نام‌گذاری شده (NER) و شناخت نیت اسکن می‌کند. تگر‌های استخراج موجودیت و بخشی از گفتار در ابزار، کلمات کلیدی مرتبط و جزئیاتی مانند وظیفه (نوشتن پست وبلاگ)، سبک (خلاقانه/رسمی) یا تعداد کلمات (۱۰۰) را شناسایی می‌کنند. الگوریتم‌های حس کاوی، اطلاعات پردازش‌شده را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند و لحن را برای مطابقت با هدف کاربر تشخیص می‌دهند. آنها پاسخ را برای عبارت و سبک مناسب تعدیل می‌نمایند زیرا الگوریتم‌های NLP کلمات، گرامر و نحو مناسب را برای ایجاد خروجی برمی‌گزینند.

مرحله ۳: پاسخ به سوال

این بخش، از تولید زبان طبیعی (NLG) استفاده می‌کند، که در آن نقاط داده‌های مختلف بر اساس رشته سوال در پرامپت ترکیب می‌شوند تا یک پاسخ ایجاد کنند. در پس‌زمینه، شبکه‌های عصبی به ابزار کمک می‌نمایند تا زمینه پرس و جو را در طول مکالمه حفظ کند. این امر، ابزار را قادر می‌سازد تا پرامپت های قبلی را به خاطر بسپارد و پاسخ‌های مربوط به تعامل مداوم را تولید کند. در نهایت، این ابزار دقیق‌ترین پاسخ را بر اساس آموزش خود و سبک پرامپت نویسی هوش مصنوعی (خلاقانه، لیستی، کلمه کلیدی و غیره) می‌سازد.

پرامپت نویسی

انواع پرامپت‌ها و کاربردهای آن

پرامپت‌ها می‌توانند در انواع مختلفی طبقه‌بندی شوند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. این تقسیم‌بندی می‌تواند بر اساس هدف، زمینه استفاده، و ویژگی‌های فنی انجام گیرد. در اینجا به بررسی سه نوع اصلی پرامپت می‌پردازیم.

  • پرامپت‌های سوالی: این نوع پرامپت‌ها معمولاً برای دریافت اطلاعات خاص از کاربران طراحی می‌شوند. آنها می‌توانند شامل سوالات باز یا بسته باشند که پاسخ‌های متفاوتی را از کاربران می‌طلبند.
  • پرامپت‌های فرمانی: این پرامپت‌ها به منظور دستور دادن به سیستم برای انجام یک عمل خاص طراحی می‌شوند. این دستورات می‌توانند شامل فرمان‌های کاربردی مانند “ذخیره فایل” یا “جستجوی اطلاعات” باشند.
  • پرامپت‌های تعاملی: این نوع از پرامپت‌ها برای ایجاد یک تعامل طولانی‌تر و پیچیده‌تر با کاربر طراحی می‌شوند. معمولاً در سیستم‌های چت‌بات یا سایر برنامه‌های کاربردی که نیاز به مکالمه دارند به کار می‌روند.

این تنوع در انواع پرامپت‌ها نشان‌دهنده گستردگی کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف است. چه در یک محیط کاری رسمی که نیاز به جمع‌آوری داده‌های دقیق دارد، چه در یک برنامه کاربردی سرگرمی که می‌خواهد تعاملات کاربر پسندی ایجاد کند، پرامپت‌ها نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

نتیجه گیری:

در این مقاله ابتدا به  نحوه صحبت کردن و برقراری ارتباط بین انسان و هوش مصنوعی پرداختیم و پرامپت نویسی و نحوه ارائه دستور و درخواست به هوش مصنوعی را بررسی کردیم. سپس به بخش های اساسی پرامت نویسی، مراحل و کاربردهای آن پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که با یادگیری تکنیک‌های پرامپت نویسی می‌توانید به راحتی از هوش مصنوعی استفاده کنید و روند انجام کارهای خود را سرعت ببخشید. همچنین می‌توانید پاسخ‌هایی درست از هوش مصنوعی دریافت کنید و زودتر به هدف اصلی خود برسید.

همانطور که اشاره شد می‌توانید برای استفاده از چت جی پی تی رایگان به پلتفرم هوش یار ۲۴ مراجعه کنید.

 

به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا